Goede tijd hier op Lesbos - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Goede tijd hier op Lesbos - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Goede tijd hier op Lesbos

Blijf op de hoogte en volg Jan

05 Maart 2017 | Griekenland, Lesbos

Vandaag probeer ik weer wat te schrijven van mij ( onze) belevenissen hier op Lesbos.
Het is erg moeilijk om de dingen die je ziet en beleefd te verwoorden zonder al te langdradig te zijn.
We hebben nu 5 avond en 3 nachtdiensten gedraaid,vandaag zijn we vrij.Nu hebben we alleen nog dag diensten van 8 uur s' morgens tot half 5 in de middag.
De nacht diensten zijn het rustigd en je hebt meer kontakt met de bewoners die niet kunnen slapen,komen dan naar je toe met hun vragen en hun verhalen.
Een man uit Syrië komt altijd een poosje dammen,kan niet slapen en is erg getraumatiseerd door de oorlog. Hij verstaat geen Engels,dus echt gebarentaal.Heeft nog nooit gedamd,je kan hem geeneens laten winnen zo slecht speelt hij,maar de schaterende glimlach uit zijn mond is geweldig,dan geniet je toch op zo'n moment. Zaterdagnacht is hij met spoed naar de dokter gebracht met erge buikpijn,na twee uur kwam hij weer terug en moet maandag naar het zieken huis omdat het weekend was is het ziekenhuis gesloten?
Er zijn ook veel moslims die komen praten en met vragen over Jezus komen.Aan Maarten vroegen ze zelf of hij met ze wilde bidden.Zo stonden we midden in de nacht in het kamp onder de olijfbomen te bidden met moslims uit Gambia.
Vanmorgen gingen ze zelf mee naar de vluchtelingenkerk van Euro Reliëf 2kilometer van het kamp verwijderd.
De dienst wordt hier in 4 talen vertolkt,er mogen geen foto's gemaakt worden uit angst dat ze herkend worden,als ze eventueel terug gestuurd worden naar hun land en dan vervolgd kunnen worden.
Tussen de avond en de nachtdiensten in,hebben we een busje gehuurd met Hessel van Livingstone die drie dagen op werk bezoek was.
We zijn naar de Grave Yard geweest,zelf als je er voor de tweede keer loopt,was het weer indrukwekkend om het allemaal weer te zien en op je in te latenwerken,al die zwemvesten en kapotte boten,het blijft hartverscheurend om het weer te zien.
Toch komen er nog steeds vluchtelingen het eiland op,ondanks de controle in Turkije.
Verder hebben we een leuke groep en hebben onderling veel plezier.
De tijd schiet ook al weer aardig op,vrijdag vertrekken we weer naar Holland,en is deze werkvakantie ten einde.
Maar voor we vertrekken hopen we nog met veel mensen te praten en te bemoedigen.

Een hartelijke groet van Anja, Maarten en Jan,en natuurlijk ook van de anderen.

• 05 Maart 2017 - 21:41

Mieke Verheij:

Hoi Jan.
    Bijzondere verhalen vertel je aan ons.
    Alleen als je daar bent kun je denk ik voelen wat die mensen doormaken.
    Ik hoop dat je veel mensen kunt helpen door jouw oprechte aandacht.
    Groetjes Kees en Mieke

• 06 Maart 2017 - 22:58

Gerda:

Hoi Lesbosgangers,
    Mooi dat jullie zoveel contact hebben met de mensen en ook voor hen en met hen kunnen bidden.
    Fijn dat het weer ook wat aangenamer is zowel voor jullie maar ook zeker voor de vluchtelingen.
    Al die regen en sneeuw was echt iets om verkleumd en ziek te worden.
    Gelukkig is Artsen zonder Grenzen ook bij het kamp aanwezig.
    Zo zijn er best heel wat mensen in touw. Hoop dat er na jullie ook weer nieuwe vrijwilligers komen.
    Ik wens jullie nog een paar goede dagen en veel zegen. Gerda.

• 07 Maart 2017 - 09:30

Nelly En Adriaan:

Goede morgen broer, wat een mooi verhaal toch weer en fijn te lezen dat er moslims zijn die willen bidden en naar de kerk gaan met jullie. Dat geeft de burger (jullie die daar goed werk verrichten) zeker weer moed. Nog fijne dagen daar en we zien je gauw weer.
    groet en knuffel van Nelly en Adriaan.

• 09 Maart 2017 - 20:00

Esther :

Lieve Hero 's,

Een gedicht van de Hafiz(een Perzische schrijver)

Integrety

Man or woman
    Who always
    Keeps
    Their word

Even an angel needs rest....

Integrety creates a
    Body so vast

A thousand 'winged ones'
    Will plead:
    May I lay my cheek
    Against
    Yours?

Dit is wat jullie hebben opgebracht. Vanuit integriteit je kracht gebruikt om echte Helden te zijn. Jullie waren man en vrouw die zich aan hun woord hielden. Jullie hadden vleugels en legden je wang tegen degene die dit zo nodig hadden.

Diep respect.

liefs Esther