Een open gevangenis - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Een open gevangenis - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Een open gevangenis

Blijf op de hoogte en volg Jan

31 December 2016 | Griekenland, Lesbos

Eerst een korte beschrijving van het terrein waar we werken. Het kamp is een oud militair terrein en het bestaat uit stenen units. Het heeft betonnen wegen en ligt op een berg die ook nog vrij steil is. Dus je gaat elke keer per afdeling omhoog. Er staan ook veel bouwunits voor kantoren en voor medische posten. De medische posten worden bemand door de organisatie bootvluchteling, voor de eerste opvang en medische controle. Of als er mensen ziek worden die naar het ziekenhuis worden gestuurd wat regelmatig voorkomt.

Ons werk bestaat hoofdzakelijk uit het buiten op een vlonder of oude stoel. We zitten achter een hek en controleren wie er in en uitgaat. Je controleert het pasje, kijkt naar de foto en het nummer van de afdeling. Er zijn zes afdelingen en vier afdelingen worden bewaakt door vrijwilligers. Er zitten +- 220 personen op een afdeling. Hier wonen hoofdzakelijk families en de meest kwetsbare mensen. Er is ook een groep van twee personen die kleding uitzoekt en het verdeeld onder de nieuwkomers, want er komen nog steeds nieuwe mensen binnen. De rest van de mensen staan bij de info-tent om de klachten en vragen te beantwoorden. Een kapotte tent, natte dekens.

Over de diensten bij de afgesloten delen: je zit dan de hele dag of nacht buiten in de kou. In de nacht als het niet zo druk is zit je goed met kleding ingepakt en met dekens om je heen. Je krijgt hetzelfde eten als de vluchtelingen. S'morgens een grote croissant, met een kopje thee. S'middags een weggooibakje met iets warms. S'avonds hetzelfde met iets warms twee wraps, een appel en een stukje feta kaas erbij. Zeer eentoning en de mensen klagen hier verschrikkelijk over. Voor de kinderen is er s'avonds een beker melk en ook de zwangere vrouwen krijgen een beker. Dit alles delen we uit op de afdeling waar je werkt.

De eerste nacht was het erg koud, veel wind en regen ook. In het tentenkamp zitten ze in koepeltentjes met zeil erover. Soms zitten er 13 personen in één tent die van binnen drijfnat is door de condens en regen. Ze smeken je om een grotere en/of nieuwe tent en zelf kunnen we daar helaas niks aan doen. Al met al een schrijnende situatie.. De EU zegt de mensen sober te willen opvangen om zo het vluchten te ontmoedigen, maar het is een onmenselijke situatie zo. Oudejaarsavond werk ik van 4 tot 12 uur. Met de jaarwisseling zit ik dus nog in het kamp. Ik ben benieuwd hoe dit verloopt. Het is gek om de mensen een gelukkig nieuwjaar te wensen die in grote nood verkeren. Na onze dienst gaan we nog even nieuwjaar vieren.

Iedereen een goede jaarwisseling en een gezegend nieuwjaar toegewenst!

Groeten uit Lesbos

• 31 December 2016 - 11:38

Kok:

Hoi Jan

Als ik dit lees zit de wereld raar in elkaar
    . Jaap staat oliebollen te bakken en jullie hebben bijna niets. Woorden zijn er niet te vinden in zo,n
    situatie . Op het moment is het hier ook erg koud en somber.Is er met oud jaar ook niks extra,s
    Er is niets wat ik kan doen Alleen bidden om kracht en hoop. Dat zal ik doen . Heel veel sterkte nog
    groetjes Jaap Astrid Erick

• 31 December 2016 - 11:45

Martanja:

Lieve papa,
    Wat een schrijnende situatie... hoe lang verkeren ze daar ongeveer? Is er wel uitzicht dat ze verder mogen?
    We bidden jullie kracht en zegen toe, sterkte vanavond met de dienst!
    Liefs Merijn, Martanja en kids.

• 31 December 2016 - 15:40

Marjon:

Dag Jan

Veel sterkte daar en alvast een goed nieuwjaar .

groet v Toos en Marjon

• 31 December 2016 - 16:04

Nelly En Adriaan:

Lieve Jan
    Het is idd verschrikkelijk om dit te lezen, laat staan het mee te moeten maken van dichtbij hoe onmenselijk het allemaal is. Hop toch dat je een beetje fijn oud en nieuw kan vieren, want uiteindelijk hebben jullie dat ook wel verdient met het werk wat jullie doen.
    Dus een goed, gezond en gezegend 2017.

vr groet van Nelly & Adriaan

• 01 Januari 2017 - 08:57

Mieke Verheij:

Hoi Jan en Jacko.
    Wij vinden het heel bijzonder dat jullie deze dagen daar zijn.
    Ik schaam me een beetje dat wij gisterenavond gezellig met
    elkaar aan een hapje en drankje zaten.
    Veel sterke gewenst ,en een gezond 2017
    Groetjes Kees en Mieke

• 01 Januari 2017 - 11:11

Ina:

Jij ook een heel goed jaar toegewenst, Jan.
    Inderdaad schrijnende verschillen. Voor jou een paar weken, maar voor hen nog niet te overzien.

• 02 Januari 2017 - 14:22

Esther Meima:

Hier gaan veel vitaminen de containers in, die zouden beter uitgedeeld kunnen worden begrijp ik...