Kerst op Lesbos. - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Kerst op Lesbos. - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Kerst op Lesbos.

Blijf op de hoogte en volg Jan

26 December 2016 | Griekenland, Lesbos

Het eerste verslag van mijn belevenis op Lesbos.

Na vertrek van huis rond half vijf,waren we rond zes uur in Eindhoven waar mijn (onze) reis begon.Na een vermoeiend reis met twee douane kwamen we om half Zeven aan in Mytilene,een flinke reis dus.Hier op het eiland is het goed koud,vooral door de harde wind op het eiland.We hebben een mooi appartement voor twee personen,waar ze een bed aantoegevoegd hebben en nu een 3 pers. kamer van gemaakt hebben.Zaterdag hebben we een uifgebreide introduktie gehad,over het werken in het kamp.Erg i ndrukwekkend.Daarna meteen door maar het kamp en is ons werk begonnen,van 16 tot 24 uur.Het is onvoorstelbaar als je er binnen stapt. Ik moest werkelijk naar woorden zoeken om het te beschrijven.Onbegrijpelijk,Onweerstaanbaar,Onbewoonbaar,Overvol,Onleefbaar en vooruitzichtloos. Ik was ingedeeld met 3 pers,als een van an de verantwoordelijke van een beveiligd deel waar gezinnen verblijven.Je zit dan achter een groot hek en laat de mensen in en uit, als ze hun pasje hebben laten zien,zodatje niet de verkeerde personen binnen laat komen.Ja het ziet er niet gezellig uit zo. Om 6 uur komt er een busje aan rijden met voedsel om uit te delen.Per persoon krijgen ze een bakje met rijst,2 wraps 1 appel en een stukje feta kaas.Per kind een beker melk 2 pers delen het eten uit en 1 blijft er bij het hek staan.Verder praat je met mensen en ze vertellen je je verhaal. Waar de ellende en de moedelooshied toch zeker aanwezig is,zie je toch ook wel de dankbaarheid voor de mensen waar je het voor doet. Nu twee dagen deze dienst gedraaid.We mogen geen foto's maken dus jullie moeten het zonder foto's doen. Om 4 uur begint vandaag weer onze werk dag. Hartelijke groet vanuit lesbos.

• 26 December 2016 - 12:15

Ina:

Fijn, dat je dit doet Jan. Groetjes, Har en Ina

• 26 December 2016 - 12:57

Govert-Jan:

Dag pa, inderdaad onbeschrijfelijk. Bizar wat we als mensheid elkaar aandoen. En dan geven velen nog God de schuld, terwijl juist alleen God in deze situatie daadwerkelijk HOOP kan bieden. Ik bid dat door jullie werk er uitzicht en HOOP voor deze mensen zichtbaar wordt. Juist met kerst. Het feest van de HOOP voor het uitschot van de wereld. Liefs, Govert-Jan

• 26 December 2016 - 17:10

Johan En Petra:

Zo he, Ja, wat een verhaal al zeg. Wat een leed en toch ook dankbaarheid. We wensen jou, Anja, Niels en alle anderen heel veel kracht en hoop voor de mensen daar. Dat jullie in de donkerheid daar een lichtje van God mogen zijn en daar mogen schijnen voor Hem!!

Groetjes van ons en doe Anja de groetjes van ons!!!

• 26 December 2016 - 19:14

Jan Versluis:

Hallo Jan, Jacko en Anja,
    goede berichten en ik hoop dat jullie echt iets voor de mensen daar kunnen betekenen.
    Jullie hebben in ieder geval een fijne groep.
    Sterkte van de week met je nachtdiensten dat zal wel even wennen zijn.
    Allemaal de hartelijke groeten en maak er wat van.
    Liefs Gerda.

• 26 December 2016 - 21:48

Mieke Verheij:

Hoi Jan en Jacko.
    Wat een lange reis.
    Maar ja,jullie er nu. Sterkte hoor.
    Hopelijk zijn jullie in staat,om een klein brandend kaarsje te zijn in de
    donkere nacht van deze mensen levens.
    Groetjes Kees en Mieke

• 27 December 2016 - 11:43

Tonny:

Dit verslag lezen maakt al diepe indruk laat staan dat je er midden in staat. Denken veel aan jullie en en Dank God dat jullie zijn liefde daar brengen. Zal blijven bidden dat Hij Door jullie heen vele levens zal aanraken.

Liefs en knuffel.
    Tonny

• 27 December 2016 - 11:54

Marjon :

Hoi Jan
    Nou dat is inderdaad nogal heftig allemaal en als je dan ziet wat hier allemaal aan overdaad is en ook heel makkelijk goed eten word weggegooid .
    Nou Jan sterkte met alles daar en zorg een beetje voor je zelf
    Groet Toos en Marjon

• 28 December 2016 - 08:19

Gerard En Jeannette:

Hallo Jan, Niels, Jacko en Anja.
    Wat een schrijnende situatie's zien jullie.
    Wij wensen jullie Gods kracht, wijsheid en liefde toe.
    Zodat de mensen mogen ervaren van Zijn Liefde voor hen.
    Geniet ook van elkaar als groep en van de omgeving als je vrije bent.
    Een goede tijd toegewenst
    Liefs van ons allemaal