Er is nog weinig veranderd. - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Er is nog weinig veranderd. - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Er is nog weinig veranderd.

Blijf op de hoogte en volg Jan

26 December 2017 | Griekenland, Lesbos

Na een lange vermoeide reis,lande we om 8 uur in de morgen op Lesbos.
Toen met de Taxi naar onze studio,waar we de komende 14 dg verblijven.
Deze dag waren we vrij en zijn we met de rest van de groep naar de vluchtelingen kerk geweest.
Het weer is hier op het ogenblik prachtig met veel zon en weinig wind.
Na het eten zijn we met de auto naar grove yard (zwemvesten kerkhof) gereden. Hier brengen ze alle zwemvesten , kapotte boten, en zelf kleren en schoenen naar toe die de mensen achter laten als ze aan land komen.
Zelf al kom je hier voor de derde keer, het is en blijft moeilijk om dit zo te zien,en dan denk je hoe lang moet dit nog doorgaan.
Hier hebben we ook nog wat gewandeld.
Vandaag was onze eerste werk dag.
Bij het kamp aangekomen, schrik je toch weer je toch weer van de hoeveelheid mensen, die hier onder erbarmelijke omstandig wonen.
Het is echt verschrikkelijk om te zien hoe de mensen hier leven.
Het is nog voller en vuiler dan de voorgaande keren.
Er komen nog steeds mensen bij. Zondag waren er dat 127.
Ze krijgen dan droge kleren,een matras van 2cm dik en twee dekens,worden achter een hek geplaatst en slapen gewoon buiten omdat er geen plaats meer is voor nieuwe tenten.
Het is echt hartverscheurend zoals mensen hier moeten wonen(leven).
Donder en vrijdag nacht ga ik met Maarten en John de nachtdienst in. Verder weet ik de diensten nog niet.
Probeer jullie nog wel wat op de hoogte te houden, voor vandaag is het genoeg,ben erg moe en ga nu slapen. Groeten Jan.

• 26 December 2017 - 22:45

Gerda:

Jammer dat de toestand verslechterd is, en dat dit het nieuws niet meer haalt.
    Dit zou iedereen moeten kunnen zien en horen, zodat er wat aan gedaan kan worden.
    Veel sterkte en hoop dat jullie daar toch een beetje licht en warmte kunnen brengen.
    Liefs Gerda.

• 26 December 2017 - 23:37

Wiesje Hofman:

Beste Jan, Wat vreselijk om te lezen , dat het nog erger is geworden dan verleden jaar....hier krijg je toch een brok van in je keel ...als je ziet wat ze hier in Nederland allemaal aandragen om maar zo veel mogelijk met de kerstdagen naar binnen te werken ..., en deze mensen in erbarmelijke toestanden leven ...dat gaat dwars door je hart heen ..
    Wat zou het toch geweldig zijn ..om hier via de media ruchtbaarheid aan te kunnen geven ..en daar ook eens een giro potje voor te kunnen openen .
    Jullie doen weer geweldig werk, heel veel respect .
    liefs van ons , en wij kijken uit naar jullie volgende bericht....
    Wiesje & Fedde....

• 27 December 2017 - 12:10

Henk En Riek:

Hallo Jan en alle medewerkers, Wat een ontmoedigend welkom. Vreselijk dat daar nog niets veranderd is eigenlijk nog erger geworden is. en dan te bedenken dat de ratdraaiers hier rondlopen . Ik hoop dat jullie met elkaar toch de medemens een hart onder de riem kunnen steken en een lichtpuntje mogen zijn met een woord van het grote Licht at de duisternis weg neemt. Een lieve groet van broer en schoonzus. Henk en Riek

• 27 December 2017 - 19:34

Mieke Verheij:

Hoi Jan en Martina
    Wat een droevige berichten en foto's.
    Een grote teleurstelling voor jullie allemaal daar.
    Doen jullie zo je best,en helpt het eigenlijk zo weinig.
    Knap dat jullie daar zijn om deze mensen aan te horen en te helpen .
    Sterkte hoor,er zijn vast ook veel mensen heel blij dat jullie er zijn.
    Groetjes Kees en Mieke

• 27 December 2017 - 19:44

Marjon En Toos :

Dag Jan

Nou het is weer erg heftig om daar weer te zijn
    En inderdaad wanneer komt dit eens een beetje goed
    Maar wij hopen dat je weer wat kunt betekenen daar veel sterkte en een goede jaarwisseling
    Een groet van ons 2 Toos en Marjon

• 27 December 2017 - 23:03

Govert-Jan En Fijanca:

Dag pa, Fijn weer een bericht te ontvangen en om foto's te zien. Laat je niet ontmoedigen he! Waar Licht komt, verdwijnt de duisternis. Ik bid dat jullie met elkaar een groot Licht zullen vormen. Uiteindelijk zal het Licht overwinnen. Sterkte en succes de komende weken. We leven en bidden mee. Liefs Fijanca en Govert-Jan