Onze jaarwisseling. - Reisverslag uit Holon, Israel van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Onze jaarwisseling. - Reisverslag uit Holon, Israel van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Onze jaarwisseling.

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 Januari 2016 | Israel, Holon

Oudejaarsdag hebben we gewerkt en er werd hier geen aandacht aanbesteed. Wij zijn eind van de middag met de bus naar Yafo gegaan, daar aangekomen zijn we opzoek gegaan naar een guesthouse, hostel of hotel, maar helaas alles was vol en er was geen plaats voor ons. Wat rond gelopen toen begon het te stortregenen, waaien en onweren. En ineens kolkte het water door de straten en vanaf alle trappetjes, echt noodweer.
We zijn toen samen wezen eten. Daarna nog wat rondgelopen er werden wel wat barretjes naar buiten gebracht, maar het was niet echt lekker buiten, dus zijn we teruggegaan. In Mishan was er wel een oud en nieuw viering met muziek en dans, daar hebben we nog even gezeten en nog mensen ontmoet die in de oorlog ondergedoken gezeten hebben in Nederland. We werden door hun uitgenodigd om een keer koffie te komen drinken. Om 10 uur was het feest afgelopen en hebben we de zaal weer opgeruimd samen met het keukenpersoneel.
12 uur zaten we saampjes op onze kamer in het bejaardentehuis. Nu weten we ook hoe dat voelt

Nieuwjaarsdag hebben we uitgeslapen, we hadden vrij, geruild met zondag omdat het de bedoeling was om Oud en Nieuw in Yafo te vieren.
We hebben toen beneden in ons appartementengebouw met de bewoners koffie gedronken en stroopwafels uitgedeeld, dat ging er in als zoete koek.
S’Middags zijn we een eind gaan wandelen naar een mooi park, daar aangekomen begon het te stortregenen. Dus op naar de bushalte, maar we waren al kleddernat toen er een auto stopte en die bestuurder vroeg of hij ons thuis kon brengen. Dus dat was een meevaller.
S’Avonds zijn we bij het echtpaar geweest die ons uitgenodigd hadden. Hij had ondergedoken gezeten in Heerlen bij een Gereformeerde dominee en er zaten daar heel wat Joden verborgen.
Deze ondergedoken man kwam als kind uit Polen naar Nederland. Hij heeft een heel boek geschreven over die tijd en over heel zijn leven. Hij heeft nog een exemplaar in het Nederlands en een in het Hebreeuws. Het Nederlandse boek mogen we lenen om te lezen. Dan weet je weer hoe slecht de Joden het hebben gehad en hoeveel er omgekomen zijn.

Zaterdag , sjabbat dan werkt er weinig personeel en worden de mensen ook niet bezig gehouden en vragen ze extra aandacht. Sommige krijgen wel bezoek op de sjabbat maar bij heel veel mensen komt er nooit iemand.
S’Middags zijn Aart en Nel ( uit Ameide ) met 2 vrienden bij ons op bezoek geweest, dat was heel gezellig. Zij waren hier 14 dagen en hadden een auto gehuurd om rond te trekken. Na het bezoek aan ons gingen ze richting vliegveld en weer naar huis.
We zwaaiden ze uit en toen ging net de synagoge uit bij ons huis.
Er stond al een tafel buiten klaar met drinken en allerlei hapjes, we werden geroepen Jan kreeg een keppeltje op en we mochten van alles mee eten. Leuk om mee te maken.
Vroeg naar bed we waren moe.

Zondag hebben we gewerkt en Bingo gedaan met de mensen. Ook zijn we vaak aan het verven met de mensen en met mooi weer buiten plantjes poten. s’Avonds was er een film in het hoofdgebouw en we hebben toen nog een bewoner van onze afdeling meegenomen, ze heeft genoten. De rest gaat gelijk na het eten al naar bed.

Maandag onze vrije dag, zijn we langs wat reisburo’s geweest maar je kunt hier alleen maar reisjes boeken met Russische begeleiding en we hebben liever engelse uitleg.
s’Middags zijn we met de bus naar het park gereden en wilden naar een museum, maar dat kon niet dan hadden we moeten reserveren ivm een gids.
Dus toen naar het zwembad in het Park. Ze hadden daar heerlijke bubbelbaden maar de rest viel wat tegen en de ruimte om te zitten was erg koud en ongezellig.

Dinsdag was mijn verjaardag en werd ik toegezongen op de afdeling.
S’Avonds hebben we het samen gevierd op een terrasje met een beker koffie met een stukje ArentjeNof, erg lekker.
Ook kreeg ik die dag veel reacties op de site en veel email, what’s app en sms’jes.
Iedereen bedankt voor de vele goede wensen, dit was heel erg leuk.

Spraakverwarring.
Jan werd op zijn afdeling naar het hoofdgebouw gestuurd om medicijnen te halen.
Er werd gezegd op etage eight, tenminste dat verstond hij. Maar hij moest naar etage H.
Dit is de eerste etage en is de medische afdeling, daarna krijg je verdieping 1 tot 15.
De letter H spreek je bijna hetzelfde uit in het engels. Dus Jan maar zoeken op etage 8.
Zo beleven we iedere keer weer wat anders.

• 07 Januari 2016 - 18:46

Yvet :

Weer een hoop beleefd zo te lezen!
    Leuk hoor :)
    Liefs,
    Yver

• 07 Januari 2016 - 21:09

Rebekka:

Hoi opa en oma, leuk alles te lezen. Mooie foto's. Dikke kus Rebekka.

• 07 Januari 2016 - 21:12

Govert-Jan:

Ha pa en ma, ver weg, maar toch is de wereld weer klein zeg. Hartelijke groetjes, Govert-Jan

N. B. Niet stiekem achter de geraniums gaan zitten he?

• 07 Januari 2016 - 21:14

Johan En Petra Terlouw:

Erg gaaf om zo op de hoogte te blijven. Geniet voor samen, maar zo te lezen doen jullie dat wel.
    En ja...geen echt oud en nieuw vieren, dat zal wel ff wennen geweest zijn.
    Groetjes van ons.

• 07 Januari 2016 - 22:51

Mieke Verheij:

Hallo Gerda en Jan.
    Ik lees het al , er valt altijd wat te doen daar.
    Leuk om te lezen en om mee te leven met jullie.
    Jammer van die regenbuien, daar word je niet vrolijk van.
    Groetjes Kees en Mieke

• 07 Januari 2016 - 23:31

Tonny:

Wat kun je het toch mooi onder woorden brengen. Leest echt of we er bij staan te kijken. Wat tegenvallers ondanks dat lees ik toch dat jullie genieten van het mooie, super gaaf.
    Van hier Gods zegen voor de komende tijd en ik kijk uit naar het volgende verslag.

Liefs Tonny

• 08 Januari 2016 - 07:20

Arja:

Ha Jan en Gerda, wat heerlijk om jullie verslagen te lezen en zo op de hoogte te blijven van wat jullie mee maken. God heeft jullie daar voor een tijd geplaatst en als ik het zo lees zijn jullie enorm tot zegen voor de mensen waar jullie werken. Bijzonder! En dan ook nog rondlopen in Israel en mooie onverwachte ontmoetingen beleven. Geniet ervan! groetjes van ons allemaal!
    Jacques en Arja

• 10 Januari 2016 - 20:47

Kees En Gerda:

Hoi Jan en Gerda.Fijn omte lezen hoe jullie daar bezig zijn en toch genieten het lijkt wel kerts, geen plaats in de herberg.(Yafo)Een uit spraak die wij wel eens gehoord hebben, weer of geen weer alles is van de Heer. Gods zegen bij het werk wat jullie mogen gaan doen in Zijn koninkrtijk. Groetjes Kees en Gerda V.

• 14 Januari 2016 - 19:06

Addy En Ton De Bruin:

Hallo Gerda en Jan,
    Bedankt voor jullie leuke verhalen en natuurlijk voor jou Gerda van harte gefeliciteerd en ook voor jullie een goed en gezond 2016. Nog veel plezier, groeten Addy en Ton

• 04 Februari 2016 - 11:24

Nicolette Pontier:

Beste Jan en Gerda,

Wat een leuk reisverslag. Wat fijn wat jullie voor die mensen in het tehuis kunnen doen.

Tot mijn verrassing lees ik over de ondergedoken man in Heerlen. Is dat op het adres van dominee Pontier?

Dat is familie van mij. Ik ben zeer geinteresseerd in het boek waarover jullie schreven. Kunnen jullie de titel opgeven dan kan ik kijken of het in Nederland te krijgen is.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Nicolette Pontier