Nieuw jaar op Lesbos. - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Nieuw jaar op Lesbos. - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Nieuw jaar op Lesbos.

Blijf op de hoogte en volg Jan

01 Januari 2018 | Griekenland, Lesbos

Vanuit Lesbos iedereen een gezond en gezegend 2018 toegewenst.
Zondag na de kerk,ben ik met nog 7 mensen van de groep wezen wandelen naar de top van de hoogste berg op Lesbos,de berg Olympos.
s'avonds kwamen we als groep bij elkaar om de jaarwisseling te vieren.
Was wel heel bijzonder zo met elkaar.
Idereen heeft voor zich zelf dankpunten van het afgelopen jaar en wenspunten voor het nieuwe jaar op een kaartje geschreven.
Hebben met elkaar gebeden en God gedankt voor alles wat wij hier mogen en kunnen doen voor de vluchtelingen.
Om 24 uur was er wat champagne en een nieuwsjaar cake.
Vuur werk hebben we niet gehoord of gezien.

Nieuwjaars dag gewerkt. De eerste vluchtelingen zijn al weer gearriveerd in totaal 168 personen.
En er is vandaag ook een boot gezonken,hoeveel personen er op zaten was niet duidelijk maar er waren geen overlevenden.
In het kamp is de chaos kompleet. Er zijn veel verhuizingen en het afval groeit gestaag. Door de feestdagen word er geen afval op gehaald.
Het is gelukkig droog weer en onbewolkt,dus veel zon,maar de nachten zijn koud.
Er komen ook steeds meer mensen naar je toe die me nog herkennen van de vorige keer. Opzich wel leuk,maar eigenlijk niet goed,want dan zijn ze eigenlijk te lang in het kamp.
Morgen moet ik kleding sorteren in het magazijn van Euro Relief.
Woensdag ben ik vrij en dan schiet de tijd alweer op .

Hartelijke groet Jan .

• 01 Januari 2018 - 22:01

Govert-Jan:

Dag pa,

Berichten blijven bizar. Het moet toch wel enorm aangrijpend zijn als je hoort en/of ziet dat weer een boot gezonken is. Ik hoop en bid dat er gauw een eind aan al deze onmenselijke ellende mag komen.

Lieve groet, Govert-Jan

• 01 Januari 2018 - 22:10

Gerda:

Ja Kerst en Nieuwjaar is bij jullie wel even anders. Dat zullen de vluchtelingen ook niet gedacht hebben toen ze aan hun vlucht begonnen.
    Die dachten in Europa goed opgevangen te worden. Verschrikkelijk wat er daar allemaal gebeurt. Het westen is te druk met vuurwerk knallen en heeft geen oog voor deze ellende.
    Hoe moet dit ooit goed komen.
    Fijn dat jullie wat kunnen doen voor hen.
    Veel sterkte en liefs Gerda.

• 02 Januari 2018 - 05:45

Ida:

Ik wens jou en je gezin een heel gezond en 2018 toe.
    Dat jullie in die gezondheid nog maar veel mensen tot hulp en steun mogen zijn.

• 02 Januari 2018 - 09:23

Wiesje Hofman:

Beste Jan ,

Wat erg weer een boot gezonken , geen overlevende ...je leven geven voor de vrijheid, wat ze denken , maar je vaart je dood meestal tegemoet.
    Het is gelukkig goed weer bij jullie, en dat is toch beter dan al die regen ..
    Als ze het geld wat ze de lucht in hebben geschoten aan vuurwerk , nu eens voor die mensen , die het o zo hard nodig hebben geven ..miljoenen weggegooid geld...
    Beste Jan , en anderen vrijwilligers, de beste wensen voor 2018 ..in gezondheid, en ook dat er ooit eens een einde mag komen aan al dat vreselijke , wat er gebeurd in de wereld...
    Ik wens jullie heel veel sterkte toe , in het geweldig goede werk wat jullie doen ...
    Hartelijke groet Wiesje ...

• 02 Januari 2018 - 14:04

Familie Kok:

hoi Jan

allereerst een gelukkig en gezond 2018 gewenst. Ik zei het ook pas al dat geld dat gespandeerd is
    aan vuurwerk had beter nuttig besteed kunnen worden. 20% meer als vorig jaar onbegrijpelijk.
    Fijn dat het weer goed is . En ook mooi dat je zo het uiteinde gevierd heb .Veel sterkte nog de komende dagen en tot horens maar weer

Groetjes Jaap Astrid en Erick

• 02 Januari 2018 - 19:04

Mieke Verheij:

Hoi Jan en Martina.
    Al het goede en vooral gezondheid voor 2018
    Voor julie verblijf daar......Heel veel STERKTE.
    Groetjes Kees en Mieke

• 02 Januari 2018 - 19:44

Marjon:

Hoi Jan

Jij ook een heel goed jaar gewenst en sterkte daar

Groet van Toos en Marjon