Nieuw verslag - Reisverslag uit Shangri-La, China van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Nieuw verslag - Reisverslag uit Shangri-La, China van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Nieuw verslag

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Mei 2016 | China, Shangri-La

Eerst iets over Fyanca, ze mag dinsdag naar het revalidatiecentrum de Hoogstraat in Utrecht. Zij heeft nog een lange weg te gaan, maar het is weer een stapje vooruit. We wensen je veel Zegen en beterschap in de Hoogstraat en hopen tot gauw.

Wij hebben toch besloten eerder naar huis komen omdat we toch eigenlijk bij de familie willen zijn en het voelt nu niet goed om zo ver huis te zijn. Het electrisch en internet ligt er steeds uit, we zijn soms een uur bezig want het gaat heel langzaam en dan heb je bijna geboekt en dan valt alles weer weg. Jaap heeft een reisschema voor ons uitgezocht en adviseerde om dit via Nederland te boeken en te betalen omdat de verbinding hier zo slecht is.
Nu heeft Martanja een eerdere terugreis voor ons in Nederland geboekt en de gegevens doorgemaild en hopen we 24 mei s’avonds weer in Holland aan te komen.

Iedere morgen gaan we met de bus naar Els en Jaap, dat kost ongeveer 15 cent per persoon. Voor in de bus staat een plastic bak waar iedereen zijn geld ingooit of wisselt. Tussen de middag eten we meestal rijst met groente met stokjes en dat lukt al aardig. In de loop van de middag gaan we weer naar ons huis omdat Els nog andere werkzaamheden te doen heeft.
Er is al heel wat afgebakken en de kinderen willen graag proeven.
We hadden zelf ook een huisdier die erg verzot was op onze appels. Onze Canadese buurman heeft in ons huis alle gaten dicht gespoten met purschuim.
De rat zit nu wel in ons houthok maar daar hebben we geen last van.

Van de week zijn we naar de kippentempel geklommen en halverwege staat er een prieel om uit te rusten. Boven bij de tempel lopen allemaal kippen de mensen dachten dat de kippen daar ook werden geofferd van daar deze naam.
Hier hadden we ook een mooi uitzicht over de stad Shangri-La, de stad ligt op een plateau met rondom bergen en op sommige bergen ook sneeuw.

Overal zie je Stupa’s staan, dat zijn een soort monumenten met gebedswielen er in, de mensen lopen er rondjes omheen in de richting van de klok en zetten de gebeds wielen in beweging. Loop je de verkeerde kant op dan bid je achteruit.
Nu is er in de stad een rotonde waar een Stupa in het midden staat en de Boedisten mogen daar niet rechts omheen.
Nu is er een aparte binnenbaan gemaakt voor de Boedisten die linksom gaat en daarom heen 2 banen die rechtsom gaan.
Heel verwarrend en heel moeilijk om de rotonde te verlaten. Maar het gaat bijna altijd goed.

De keuken van het restaurant is nog steeds niet klaar. Maandag zouden ze voor het electrisch komen maar dat werd woensdag. Het zou wel in een dag lukken , maar helaas was het vrijdag nog niet klaar. Zaterdag zouden Jaap en Gerda daar gaan schoonmaken en Els en Jan zouden thuis gaan bakken en koken.
Maar vandaag kwamen de electriciens niet opdagen en konden we niets doen.
Wel is er vandaag weer veel gebakken. Vooral veel recepten met bladerdeeg.
Zowel zoet als hartig. Toch hopen we voordat we naar huis gaan nog in de keuken van het restaurant met de apparatuur te kunnen werken en leren.
Vandaag is het zondagse koffiedrinken bij Jaap en Els, en kunnen de mensen de resultaten van het bakken proeven.
Allemaal gezegende Pinksteren groeten Jan en Gerda.

• 15 Mei 2016 - 18:13

Govert-Jan Versluis:

Dag pa en ma,

Mooie foto's wederom! Hopelijk is de keuken snel gebruiksklaar zodat jullie deze nog kunnen inwijden. De mokkataart zag er in ieder geval lekker uit. Zelfs Fijanca kreeg er trek van :).

Hartelijke groet uit heet UMC van ons beiden.

• 15 Mei 2016 - 21:25

Emma Van Beest:

Dag lieve mensen,

Ter bemoediging vanavond is er gebeden voor jullie (bidstond levensboom) en voor Fyanka .
    Fijn dat de terugreis nu geregeld is veel sterkte voor de tijd dat jullie daar nog zijn.

Lieve groet Emma van Beest

• 16 Mei 2016 - 18:24

Cobi En Peter:

Hoi Jan en Gerda,
    Wat een bijzondere belevenissen weer. Begrijpelijk dat jullie naar Nederland komen !
    We bidden met jullie mee
    Hartelijke groet
    Peter en Cobi

• 16 Mei 2016 - 19:20

Karel En Ellie:

Jullie zijn goed bezig. De taarten zien er fantastisch uit.
    Lastig dat alles langzamer gaat dan je wilt. Hopelijk kunnen
    Jullie nog in de nieuwe keuken koken en bakken.
    Wij zijn nog naar Opwekking geweest, we zagen Elske nog.
    We wensen jullie nog sterkte en ook Fijanca en Govert_Jan.
    We leven met jullie mee. Gr. Karel En Ellie

• 16 Mei 2016 - 20:28

Mieke Verheij:

Hallo Gerda en Jan.
    Natuurlijk vinden jullie het fijn om weer naar huis te komen.
    De zorgen zijn nog erg groot natuurlijk.
    Jammer dat jullie het werk daar eerder moeten stoppen.
    Bedankt voor de mooie foto's.
    Groetjes Kees en Mieke

• 16 Mei 2016 - 22:15

Nelly En Adriaan:

Hai lieve broer en schoonzus.

Fijn dat het met Fyanca beter gaat en nu naar de Hoogstraat voor haar revalidatie.
    Jammer natuurlijk dat jullie je reis en werkzaamheden niet af kunnen maken.
    Deels komt dat natuurlijk omdat het daar zelf al niet helemaal goed verloopt met de planning en de afspraken, maar ja het is geen Nederland hahahah.
    Wel verder een leuke naam voor die tempel, het is maar waar je in gelooft.
    Kan me ook voorstellen dat de kinderen lekker willen proeven de taart, ziet er goed uit.
    tot gauw dan maar en goede reis terug

liefs, Nelly en Adriaan

• 17 Mei 2016 - 19:03

Marjon:

Hallo Gerda en Jan

Ja het loopt nu wel heel anders allemaal ,voor jullie ook wel jammer maar begrijpelijk dat jullie liever thuis zijn nu .
    Je taarten zien er weer goed uit Jan je zou er zo in happen .
    Veel sterkte met alles en alvast een goede reis naar huis

Groet van Toos en Marjon

• 18 Mei 2016 - 20:49

Wildy En Joyce:

Hallo Jan en Gerda,

Wat bijzonder dat jullie ons toch weer steeds op de hoogte blijven houden.
    Er komt zoveel op jullie af.
    we leven met jullie mee hoor.
    En hopen jullie snel weer op de Kerkweg te zien.
    Veel sterkte met jullie werkzaamheden en zorgen rondom Fijanca.

gr. Wildy en Joyce

• 19 Mei 2016 - 08:12

Marianne:

Dag lieve mensjes,

Wat een mooie foto's bij jullie verhalen! Het lijkt soms net Afrika zoals jullie de gang van zaken omschrijven:-)
    We willen jullie sterkte toewensen in deze heftige tijd en een goede terugreis! Weet dat we voor jullie en Fyanca en haar gezin bidden!

Lieve Groet uit Ammers,

Els,
    Marianne en de jongens

• 19 Mei 2016 - 23:41

Lyda En Theo:

Lieve Jan en Gerda, Wat fijn voor jullie, Govert-Jan en de kinderen dat Fyanca nu naar de Hoogstraten in Utrecht kan gaan. De weg zal nog lang zijn, maar dit is - na de ziekenhuisperiode- wellicht een eerste stapje naar verder herstel.
    Fijn voor jullie dat het gelukt is om toch eerder terug te kunnen, kan me voorstellen dat jullie - ondanks de vele nieuwe indrukken, het mooie land (via foto's gezien), de geuren en kleuren, jullie vrienden en het doel waarvoor jullie daar naar toe gingen - toch blij zullen zijn weer thuis te zijn bij de kinderen en kleinkinderen. In moeilijke dagen wil je toch graag bij hen zijn.
    Wens jullie een goede terugreis en we zien elkaar weer gauw. Lieve groet van ons en ook van onze kinderen.

• 21 Mei 2016 - 17:20

Anita:

Hallo Gerda en Jan,
    Toch nog even een berichtje voordat jullie weer naar Nederland vliegen. Sterkte en een goede reis gewenst. Jammer dat het zo moet lopen maar fijn dat jullie er straks weer zijn voor jullie kinderen en hun gezinnen, met name dan voor Govert-Jan en Fyanca.
    Hartelijke groeten, Anita