Lesbos - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Lesbos - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Lesbos

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 Februari 2018 | Griekenland, Lesbos

Gisterenavond ben ik naar de kennismakingsavond in Nieuw-Lekkerland geweest van de groep die 5 maart weer naar Lesbos hoopt te gaan.
5 maart gaan er 4 personen en 12 maart komen er nog 4 personen bij.
Na enige uitleg over wat ons te wachten staat ( voor mij bekend terrein ) hebben we nog wat met elkaar gepraat.
De organisatie waar ik nu mee vertrek is Stichting Christian Refugee Relief, zij hebben veel contact met kamp Moria op Lesbos.
Door de grote hoeveelheid vluchtelingen die er momenteel zijn, is er veel onrust en agressie bij het uitdelen van voedsel, kleding, luiers en dekens enz.
Om die onrust wat te onderdrukken wille ze een ID kaarten systeem invoeren. Nu hebben alle mensen nog een papieren vodje met foto en gegevens wat snel onleesbaar is en vaak gestolen of gekopieerd wordt door anderen.
Ze hebben voor alles verschillende systemen.
De bedoeling is nu een ID systeem in te voeren met foto, naam nummer en barcode. Ook bij alles wat er uitgedeeld wordt aan voedsel, kleding, luiers en dekens wordt dit op de kaart gescand, zodat de vrijwilligers ook kunnen zien wat iedereen voor het laatst gehad heeft. Dit zal ook veel misbruik kunnen voorkomen.
Ook bij de afgesloten afdelingen waar kwetsbare vrouwen en jonge kinderen wonen ( die door vrijwilligers worden bewaakt ) kunnen mensen die er niet thuis horen met hun pas niet zomaar naar binnen.
hiervoor zijn veel scanners nodig en alle kaarten moeten geprint en gelamineerd worden.
Om dit systeem aan te schaffen is ongeveer 10.000 euro nodig ( voor ongeveer 7000 mensen )
Als jullie deze actie willen ondersteunen kan je een gift overmaken naar St. Christian Refugee Relief iban NL74RABO 0306633183
Als je dit liever niet doet kun je het ook rechtstreeks aan mij meegeven of aan mij overmaken, dan neem ik het zelf mee.
Het zou geweldig zijn als we hen hiermee kunnen helpen.
Alvast bedankt hiervoor.
Ik ben benieuwd hoe we de situatie nu aan zullen treffen als we daar aankomen.
Groeten Jan Versluis.

• 10 Februari 2018 - 11:47

Martanja:

Lieve papa,
    Fijn hoor dat je je weer inzet voor de vluchtelingen!!
    Succes met de voorbereidingen. We lezen de verhalen wel weer.
    Liefs Martanja

• 04 Maart 2018 - 17:57

Mieke Verheij:

Hoi Jan.
    Heel veel sterkte bij deze nieuwe reis naar Lesbos.
    Ook wij zijn benieuwd hoe het daar nu is.
    We hopen dat de situatie verbeterd is.
    Doe voorzichtig
    groetjes Kees en Mieke