Brand. - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Brand. - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Brand.

Blijf op de hoogte en volg Jan

02 Maart 2017 | Griekenland, Lesbos

Er is wat misgegaan,dus hier het vervolg.Ik probeerde wat neerteschrijven van onze belevenissen,maar en drukte denk ik op iets verkeerds,dus ga ik hier maar weer verder.
Het is erg moeilijk om de dingen die je meemaakt op papier te zetten zonder te langdradig te zijn.
We hebben nu 3 avonddiensten en 2 nachtdiensten gedraaid,de laatste was erg nat,met veel wind.
Afgelopennacht hadden ze 20 nieuwe vluchtelingen verwacht,deze zijn later elders ondergebracht.Gelukkig voor ons want we hadden een onderbezetting,wat ze halen dan toch personeel weg om voor de mensen droge kleren uit te zoeken.
Ondanks dat de voorzieningen iets verbeterd zijn,blijft het voor de meeste mensen erg moeilijk.
Het verblijf duurt voor de meeste mensen te lang.
Er zijn mensen die hier al 12 maanden verblijven,zonder enig uitzicht.
Een man vertelde mij,mijn moeder,vader,vrouw en 3 kinderen wonen in Holland,ik zit hier en wordt gek hier, kan niet slapen,eten, drinkt te veel,waardoor hij zichzelf,heel veel heeft verwond.
Hij komt elke nacht even zijn verhaal doen,het is net een CD maar hij is zijn verhaal kwijt omdat je naar hem luistert.
Zo zijn er nog veel meer op te noemen,met allemaal een eigen verhaal.
Ondanks dat de mensen vrij in en uit kunnen lopen, is het een grote gevangenis,met hoge hekken en meters prikkeldraad.
Probeer nog wat foto's toe tevoegen maar ga eerst douchen en slapen. Groeten ANJA Maarten en Jan.

  • 02 Maart 2017 - 10:06

    Petra:

    Hoi Jan,

    zowiezo zijn de verhalen nooit te lang want we lezen graag jullie belevenissen daar!!! Je geeft ons steeds weer een kijkje in de situatie daar, ook al is die nog zo schrijnend. Maar zoals jullie al merken is een luisterend oor heel belangrijk en nodig en jullie handen worden ook gezegend. Daarmee veranderd de situatie voor die mensen niet maar mogen jullie wel even een lichtje zijn!!!!

    Veel zegen toegebeden ook voor Anja en Maarten.

    Groetjes van de Terlouwtjes

  • 02 Maart 2017 - 15:30

    Jacko:

    Ha Jan, Bedankt weer voor het delen van je verhaal. Schrikken die brand zeg! Zo te lezen is het hard werken met slecht weer.. Goed dat jullie de mensen een luisterend oor geven, dat is zo belangrijk! Ook al duurt het zo lang voor ze en is het wachten ondragelijk, jullie (en alle andere vrijwilligers) maken de wereld op dat moment iets mooier voor ze.

    Hopelijk hebben jullie snel een dagje vrije en kunnen jullie de batterijen weer opladen.

    We denken aan jullie hier!

    Groetjes, Familie de With

  • 02 Maart 2017 - 19:40

    Gerda:

    Ja schrijnende verhalen maar jullie kunnen er wel voor hen zijn. inderdaad op de foto's is het onderkomen voor de mensen er wel op vooruit gegaan, maar hun uitzichtloze situatie niet.
    Nu lekker slapen en uitrusten zodat jullie weer nieuwe energie op kunnen doen.
    Wees allemaal gezegend en nog even vol houden , liefs Gerda.

  • 03 Maart 2017 - 09:45

    Ton En Lia Verhoeven:

    Wat goed om te horen dat jullie zo belangrijk werk doen, alleen al door enkel luisteren. Dat is zo belangrijk, dat mensen een luisterend oor vinden.
    Wij kunnen ons hier in ons veilige, warme rustige huis geen voorstelling maken van het leed dat daar afspeelt.
    Veel wijsheid, kracht en Gods zegen toegebeden voor jullie!
    Hrtelijke groeten Ton en Lia

  • 03 Maart 2017 - 15:04

    Anneke Van Eldik:

    Dag Jan,
    Heb je verhalen gelezen en begrijp dat er in die tussenliggende periode toch wel iets ten positieve is veranderd. Natuurlijk kun jij de situatie in je eentje niet veranderen, maar dat luisterende oor voor een paar mensen moet voldoende voor je zijn. Sterkte!
    Groetjes van Anneke

  • 05 Maart 2017 - 20:44

    Esther:

    Lieve allemaal in het bijzonder Maarten:-),

    Vandaag heb ik via de whatsapp van Maarten even een indruk gekregen van de omgeving waar jullie vertoeven. Het is heel belangrijk dat jullie daar zijn.
    Het lijkt me indrukwekkend om zo dichtbij de mensen te zijn die in zo 'n grote nood verkeren. Dat je directe hulp kunt bieden geeft een enorme verantwoordelijkheid maar ook voldoening. De uitzichtloosheid van de meeste vluchtelingen is heel zwaar. Wij kunnen ons niet voorstellen wat het inhoud om alles te moeten achterlaten wat je dierbaar is.

    Wat bijzonder dat jullie uitdragen wat Jezus zegt:

    Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
    Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
    Mattheüs 25:35-37

    In gebed ben ik bij je/jullie!
    liefs, zegen en shalom,
    Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Lesbos

Jan

Jan op reis

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 198326

Voorgaande reizen:

23 December 2017 - 06 Januari 2018

Kerst op Lesbos

23 December 2016 - 06 Januari 2017

Glimlach voor een vluchteling

15 December 2015 - 14 Februari 2016

Israel Holon

25 April 2016 - 30 November -0001

China Shangri-La

Landen bezocht: