Het leven in Shangri-La. - Reisverslag uit Shangri-La, China van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Het leven in Shangri-La. - Reisverslag uit Shangri-La, China van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Het leven in Shangri-La.

Blijf op de hoogte en volg Jan

22 Mei 2016 | China, Shangri-La

Tweede Pinksterdag, zijn we pas om een uur of 4 naar Els en Jaap gegaan. Els was niet zo erg lekker, dus zijn we eerst samen de oude stad in geweest.
S’Avonds hebben we gegeten bij de buurman van hun eigen restaurant . Vorige week heeft hij zijn Tibetaanse restaurant geopend. Wij hebben getrakteerd want Els en Jaap waren 19 jaar getrouwd op deze dag. Het eten was erg lekker.
Hier in China sorteer je rechts voor als je links af moet slaan, dit is in het begin erg vreemd en de stoplichten tellen af met secondes, dat is wel erg makkelijk.
Dinsdag is er weer veel gebak gemaakt bij Els in de keuken. Jaap en Gerda hebben het restaurant wat opgeruimd en schoongemaakt, vooral het grove en droge vuil.
Hopelijk morgen stroom en water zodat we kunnen soppen.
Maar de volgende dag nog geen water en stroom en Els was niet lekker dus kregen we een dag vrij.
We zijn toen naar het klooster in Shangri-La gereden met de bus.
Het is een inmens groot klooster en er zitten ook veel jonge jongens in vanaf 8 jaar.
In het midden is een grote trap met 160 treden, we hebben er veel gezien, het Boedisme leeft hier heel erg. We hebben wat mooie foto’s kunnen maken en daarna hebben we pannenkoeken gegeten ,die een van de kinderen gebakken had.

Hoera vrijdag is er water en stroom en hebben wij samen met Jaap alles gesopt en de apparatuur schoongemaakt. Els bleef thuis om de kinderen te helpen met hun lessen.
S’Avonds zitten we weer lekker bij de kachel en overdag loop je in je T shirt.

Van de giften die we meegekregen hebben en die overgemaakt zijn willen Els en Jaap als het bedrag bij elkaar is er een snijmachine voor kopen, tot nu deden ze alles met de hand. Allemaal heel hartelijk dank daarvoor.

Zaterdag, gaan we een begin maken om met de apparatuur te werk.en.
s’Morgens eerst wat boodschappen gedaan en s’middags konden we beginnen, eerst alle
keukenattributen afgewassen. Daarna voorbereidingen voor de avond maaltijd gedaan.
Vlees op de grillplaat en daarna in de steamer en groente in de steamer .
Binnen een paar minuten heb je je gerecht klaar, heel makkelijk voor het restaurant straks.
Toen het eten klaar was kwamen de kinderen ook naar de keuken en hebben we heerlijk gegeten in de keuken. Chinese en Australische biefstuk en lamskotelet met verschillende sausjes. De steamer haperde nog wel even en gaf te veel stoom in de keuken, maar het resultaat daar waren ze erg blij mee. Daarna gingen we met de taxi naar huis want na 7 uur s’avonds gaan er geen bussen. De chauffeur wilde ons niet meenemen om dat we geen straatnaam konden opgeven. De volgende taxi nam ons gelukkig wel mee en we wijzen gewoon altijd de weg aan want Chinese straatnamen daar hebben we geen kaas van gegeten.
Zondag was er weer koffiedrinken bij Els en Jaap, we hadden deze keer een heel grote groep en veel gasten. Deze groep heeft ook heel erg meegeleefd in de weken dat we hier zijn.
Maandag komen er nog wat mensen van de Canadese afdeling helpen met schilderen in het restaurant. Dus daar zit nu ook vooruitgang in.
Als wij weg zijn gaat Els alle recepten nog eens met de nieuwe keuken apparatuur uitproberen in haar eentje.
Ze zijn blij met wat we tot nu toe hebben kunnen bijdragen. Ondanks dat we eerder naar huis gaan hebben we toch nog aardig wat kunnen doen.
Maandag nemen Els en Jaap ons mee uit naar een Tibetaans dorpje als afscheid en dinsdag hopen we naar huis te gaan.
We hebben begrepen dat een groepje mensen van onze Levensboom Gemeente zaterdag ons huis hebben schoongemaakt en al het onkruid uit de tuin hebben gehaald.
Groot applaus en allemaal heel hartelijk bedankt en ook voor jullie meeleven, dat doet ons erg goed. Misschien was het als verrassing bedoeld maar ja wij lezen hier ook de mail van de Levensboom en we waarderen dit heel erg.
We zijn deze keer echt blij om naar huis te gaan naar de kinderen en de kleinkinderen.
Bedankt voor alle trouwe reacties en tot ziens. Jan en Gerda.

• 22 Mei 2016 - 15:51

Mieke Verheij:

Hoi Gerda en Jan.
    Jullie zijn best heel druk geweest daar.
    Dat hebben we kunnen lezen.
    En er waren mooie foto's van de gerechten ,en de uitjes.
    Natuurlijk willen jullie nu bij de kinderen en kleinkinderen zijn.
    Een hele voorspoedige reis terug.
    Welkom thuis op t Breeje Pad.
    Groetjes Kees en Mieke

• 23 Mei 2016 - 09:17

Karel En Ellie:

HalloJan en Gerda,
    Het zit er weer bijna op. Fijn wat jullie nog hebben kunnen doen.
    Mooi gebak, en nog wat gerechten uit geprobeerd. Veel nieuwe
    Indrukken opgedaan. Een goede vlucht en behouden aankomst.
    Shalom Karel en Ellie

• 23 Mei 2016 - 09:47

De Terlouwtjes:

Lieve mooie mensen,

Jullie hebben goed werk verricht in de tijd dat jullie er waren en mooie dingen gezien. En nu weer naar huis naar de kids. Een veilige terugreis toegewenst!!!

Groetjes van Johan, Petra en hun kids

• 26 Mei 2016 - 21:50

Harmen En Geralda:

Ha Jan en Gerda,

Jullie zijn inmiddels weer thuis. We hopen dat het goed is om bij de kinderen en kleinkinderen te zijn. We hopen jullie snel een keer live te spreken.

Groet en zegen,

Harmen en Geralda
    (...oeps ik was jullie vergeten uit de adressenlijst te halen met het mailtje over de tuin ;-) Maar hopelijk hebben jullie er alsnog van genoten!)