Onze belevenissen - Reisverslag uit Holon, Israel van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Onze belevenissen - Reisverslag uit Holon, Israel van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Onze belevenissen

Blijf op de hoogte en volg Jan

30 December 2015 | Israel, Holon

Vrijdag eerste kerstdag hebben we gewerkt en zijn na het werk met de bus naar Tel Aviv gereden. Daar was een engelse kerkdienst in hotel Gil Gal voor christenen en Messias belijdende Joden. We kregen een warm onthaal en het was een soort Evangelische dienst. We konden niet meer naar huis met de bus want die rijdt sjabbatavond niet meer. Gelukkig konden we met iemand mee terug rijden, daar hadden we stiekem op gehoopt.

Zaterdag tweede kerstdag ook gewerkt en verder een rustige dag gehad. Veel met de bewoners naar buiten. We proberen zoveel mogelijk met mensen naar buiten te gaan die zwaarmoedig zijn. Er zijn er verschillende die zeggen het is beter te sterven dan zo te leven. Van een beetje aandacht fleuren ze toch weer even op.

Zondag met de bus naar Jeruzalem gereden en hebben daar een echtpaar uit Belgie bezocht die we kennen van Opwekking, zij werken als vrijwilligers in de Graftuin. Ze hebben in de Graftuin een paar appartementjes voor vrijwilligers.
We zijn dwars door het oude Jeruzalem gelopen, naar de Klaagmuur geweest en s’middags kregen we een prive rondleiding door de Graftuin want die is zondags eigenlijk gesloten.
Het was een leuke dag.

We hebben het voor het eerst s’nachts koud gehad in ons guesthouse, en er was ook geen ontbijt omdat het de dag daarvoor onrustig in de stad was en er daardoor niets gebracht kon worden. We kregen toch nog wat te eten van de eigenaar maar moesten dit wel op de kamer eten want voor de rest van de mensen was er niets.
Daarna zijn we de oude stad uitgelopen naar de stad van David, daar waren ze ook bezig met allemaal opgravingen. Toen langs de tombe van Zacharias en van Absalom gelopen naar Gethsemane. Daarna weer met de bus naar huis,

Dinsdag weer gewerkt op mijn afdeling kregen de vrouwen lekkere handcreme en gezichtscreme op, ook werden de nagels weer gelakt en de lippen gestift. Daar genieten ze van. Jan was met zijn groep naar buiten plantjes in potten doen.
Tussen de middag kwam er een monteur langs want we hadden iedere keer kortsluiting in onze kamer. Dat is nu gelukkig weer verholpen.
S’Middags met de mensen naar oude volksliedjes geluisterd en nog een poosje met de mensen naar beneden naar de ontmoetingsruimte geweest.
s’Avonds hebben we 1 vrouw meegenomen naar de dansavond in het hoofdgebouw, waar ze in haar rolstoel goed meedeed. De rest van de bewoners waren moe en gingen direct na het eten al naar bed.
Later werden we nog door een zelfstandige bewoner uitgenodigd voor de koffie.
Die man is bijna blind maar probeert ons zoveel mogelijk te vertellen wat er allemaal te zien is in de buurt ook heeft hij me uitgelegd hoe de wasmachine en de droger werken.

Woensdag hebben we veel spelletjes op de afdeling gedaan met de mensen die dat nog kunnen. Rummiekub en dammen, dan word er veel gelachen. Vooral als ik verlies.
Verder is het allemaal eten, koffie en thee geven en afruimen en tafels schoonmaken.
We hebben vanmiddag gewerkt ipv donderdagmiddag omdat we oud en nieuw in Yafo willen meemaken. Hier wordt niets georganiseerd omdat ze hier de jaarwisseling in september hebben, maar het schijnt dat er in Yafo wel wat te doen is.
Alleen het weer werkt nu nog niet mee, ze geven veel regen op. Dus misschien valt het wel in het water. Allemaal een gezellige jaarwisseling toegewenst.

• 30 December 2015 - 19:09

Mieke Verheij:

Hallo Gerda en Jan.
    Jullie hebben het er toch maar weer druk mee.
    Zijn de oudjes al een beetje gewend aan jullie.
    En jullie aan de oudjes.
    Fijne jaarwisseling in Yafo.
    Groetjes Kees en Mieke

• 30 December 2015 - 21:56

Henk En Corrie.:

Lieve Jan en Gerda.

Wat leuk om jullie belevenissen weer te lezen.
    Het is heel bijzonder die bekende bijbelse plaatsen om jullie daar te zien.
    Is het erg vermoeiend werk voor jou Gerda?
    We hopen voor jullie dat het door kan gaan om de jaarwisseling in Yafo mee te maken.
    We wensen jullie een vredig, veilig en gezond 2016.

Lieve groetjes, Henk en Corrie.

• 31 December 2015 - 12:44

Ellie En Karel:

Hallo Gerda en Jan,
    Fijn om jullie verslag te lezen. Het is net of we er een beetje bij zijn.
    Het is allemaal zo bekend en vertrouwd. Leuk dat jullie ook tijd hebben
    om ontspannende dingen te doen. We wensen jullie alle goeds toe voor het nieuwe
    jaar. Gods zegen en gezondheid. liefs Karel en Ellie

• 31 December 2015 - 13:17

Martanja Van Mourik:

Lieve papa en mama,
    Mooi als mensen zo weer een beetje opfleuren!!
    Dat is wat je ook makkelijk zonder taal kunt doen..:-)
    Hele fijne jaarwisseling en hopelijk een droge!!
    Liefs van ons allemaal, Martanja

• 31 December 2015 - 18:56

Roelien:

Hallo Jan en Gerda,
    Jullie beleven toch weer van alles, en wij mogen mee genieten.
    Leuk om jullie verslagen weer te lezen.
    Maar fijn dat jullie ook weer leuke dingen kunnen doen.
    Nu maar hopen dat het weer mee valt met de jaarwisseling.
    Vanuit Ameide een een fijne jaarwisseling en een gezond en veilig 2016.
    Groeten van Dick en Roelien

• 01 Januari 2016 - 14:35

Nelly En Adriaan:

Hai lieve Jan en Gerda
    Fijn dat het allemaal wel goed loopt daar en jullie die mensen een beetje plezier kunnen geven.
    Dat jullie gelijk de mooie plekjes en steden kunnen bezoeken is mooi mee genomen.
    Verder een goed, gezegend en gezond 2016 voor jullie

xxx Nelly en Adriaan

• 04 Januari 2016 - 15:10

Theo En Lyda Van Doorn:

Lieve Jan en Gerda, Ook wij wensen jullie alle goeds voor het nieuwe jaar.... gezondheid, vriendschap, geluk, liefde en vrede. Dat jullie op jullie weg begeleid mogen worden door Gods zegen, samen op weg. Ook onze hartelijke gelukwensen voor morgen als je weer een jaartje mag toevoegen aan je huidige leeftijd. Jullie verhalen inmiddels allemaal gelezen. Wat toch een groot verschil tussen de leefomstandigheden hier en daar. Vreemd ook om in Israël te zijn, op plaatsen te komen waar in de bijbel over gesproken wordt, wij hier de geboorte van Jezus op 25 december vieren en jullie moeten zoeken waar er ergens iets van kerst te vinden is en waar een andere jaartelling/kalender gehanteerd wordt. Fijn dat jullie, naast het werk bij de oudjes, ook tijd kunnen vinden om mensen (van de vorige periode) te ontmoeten en nieuwe ervaringen op te doen op plaatsen waar jullie nog niet eerder waren. We blijven jullie volgen, lieve groet van Theo en Lyda

• 05 Januari 2016 - 07:28

Mieke Verheij:

Goedemorgen Gerda.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Maak er een gezellige dag van
    Ook de felicitaties voor Jan.
    Groetjes Kees en Mieke

• 05 Januari 2016 - 08:01

Roelien:

Hallo Gerda,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ik weet niet of jullie een vrije dag hebben.
    Maar maak er iets leuks van.
    Groeten van Dick en Roelien.

• 05 Januari 2016 - 10:40

Gerard En Jeannette:

Gerda, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Gods zegen voor het nieuwe jaar samen met Jan en jullie kinderen.

• 05 Januari 2016 - 14:32

Erica:

Hallo Gerda en Jan
    , Van harte gefeliciteerd met je verjaardag,maak er een gezellige dag van. Ook nog de allerbeste wensen voor 2016.Hartelijke groetjes,Erica

• 05 Januari 2016 - 17:52

Emmy:

Gerda,
    Van harte met je verjaardag
    Wat gaaf dat jullie Deborah en Omer hebben ontmoet in de Graftuin
    Neem er een vanavond op jullie gezondheid
    Af en toe mailen wij aan jullie
    Goede en gezegende tijd
    Liefs van
    Emmy en Kees

• 05 Januari 2016 - 20:42

Ans En Gerrit:

hallo gerda en jan
    gerda van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    jan ook gefeliciteerd met gerda
    groetjes ans en gerrit

• 05 Januari 2016 - 22:26

Harmen En Geralda:

Ha gerda,

we zagen dat je vandaag jarig bent: dus nog even op het nippertje: Van Harte gefeliciteerd en we hopen dat je een leuke dag hebt gehad.... Verder nog voor jullie beiden het allerbeste in 2016 we bidden voor een mooi, gezond 2016 met af en toe een reisje ;-)

liefs van ons!

• 06 Januari 2016 - 11:58

Gerda Diepenhorst:

Hoi Jan en Gerda,

Voor 2016 de aller beste wensen en Gerda nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag .
    Hoop dat alles goed is met jullie en wens jullie een mooie en fijne tijd toe in israel.

groeten Gerda .

• 07 Januari 2016 - 16:36

Magda En Cees:

Vanuit een nat en druilerig Nederland wensen wij jullie alle goeds voor 2016. En, oh ja, vergeten, maar bij deze nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Gerda.
    groetjes en tot ziens.

• 07 Januari 2016 - 17:24

Fam Kok :

Hoi Jan en Gerda

Aller eerst Wens ik jullie Gods zegen en een heel gelukkig en gezond 2016 toe Gerda nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag . het is wel allemaal wat laat Hopelijk heb ik het nu door hoe ik op jullie site moet komen. Hopelijk heeft het weer meegezeten met de jaarwisseling Hier was ontzettend veel vuurwerk te zien .Zonde van al dat geld We hebben het rustig gehad met de feestdagen Ook wel eens lekker .
    Hopelijk krijgen we niet zulk weer als in het noorden waar de mensen amper de straat op kunnen vanwege
    ijzel en gladheid

Lieve groetjes Jaap Astrid en Erick