Prettige Feestdagen. - Reisverslag uit Holon, Israel van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Prettige Feestdagen. - Reisverslag uit Holon, Israel van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Prettige Feestdagen.

Blijf op de hoogte en volg Jan

24 December 2015 | Israel, Holon

Vrijdagmiddag begint de sjabbat, met gezamenlijk muziek en een cake-je en een bodempje wijn. Daarna gezamenlijke maaltijd met de bewoners. De bewoners nemen bakjes mee en het vlees en de aardappeltjes en worteltjes en dessert , soes en cake alles gaat mee naar hun kamer.
Op de sjabbat is het erg rustig geen bezigheidstherapie voor de mensen, maar het was mooi weer dus we zijn veel met ze naar buiten geweest. Dan hebben we ook contact met de kinderen die op bezoek komen. Dan kunnen we even engels praten.

Zondag was onze vrije dag en zijn we s’morgens bijtijds met 2 bussen naar Tel Aviv, Mishan Neot Afeka gereden , het huis waar we vorig jaar gewerkt hebben.
Daar werden we hartelijk ontvangen door onze oude vriendin Battia. Bij haar op de kamer wat gedronken en bijgekletst, daarna naar onze afdelingen om de mensen te bezoeken. Ze zagen er goed uit en sommige herkenden ons nog wel.
Het was goed om hen weer te zien.
Met Abraham En Sasja en hun familie wat gedronken in het cafe van het huis.
Ook de dochter van Abraham uit Chicago was er ( daar hebben we vorig jaar een nacht gelogeerd) Het was een leuke reunie.

Maandag werden we opgehaald en zijn met Tiny en Eliezer en 2 van hun kinderen wezen eten in Kfar Saba.
Daarna bij hun in de tuin gezeten. Dat was erg gezellig. Daarna werden we weer thuisgebracht en zijn vroeg naar bed gegaan.

Slaapperikelen.
Het slapen ging niet zo goed, we hebben 2 een persoons lakens en een 2 persoons deken. Iedere nacht lagen we of in de knoop of alles lag op de grond. Bij Tiny hebben we 10 veiligheidsspelden gevraagd en de lakens aan elkaar gespeld, nu is de rust weergekeerd.

Dinsdag zijn we weer begonnen voor 5 dagen. We zijn met de bewoners naar buiten geweest om muntplantjes te poten. Gerda is ook met een bewoner meegegaan naar bloemschikken.

s’ Avonds is er vaak muziek in de grote zaal, deze keer een duo die we vorig jaar in Tel Aviv ook gehoord hebben.

Woensdag zijn we na het werk even met de bus naar de oude stad Yafo geweest en hebben daar wat rond gelopen en de vlooienmarkt bezocht. We zijn ook even in de Petruskerk wezen kijken en daar zagen we voor het eerst iets van Kerst.
Allen bij de Arabische eettentjes hangen een paar kerstballen.
Verder krijgen we hier weinig van Kerst mee.

Jan heeft gevraagd of we de keuken mochten bekijken en we kregen gelijk een rondleiding.
Dit was aan het eind van de dag dus er werd niet meer gewerkt.
De melk en de vlees afdeling zijn gescheiden en dit mag niet met elkaar in contact komen omdat de maaltijden Koosjer moeten zijn en dit gebeurt onder toezicht van een Joodse Rabijn.

Langs deze weg willen we iedereen Gezegende Kerst en Nieuwjaar wensen.

• 24 December 2015 - 15:25

Govert-Jan:

Hoi pa en ma,

Wel zeer bijzonder... tijdens de kerst in Israel:, het geboorteland van Jezus waar nauwelijks iets van kerst te merken is...

De wijzen kregen een teken, de ster. Zo zal Zijn komst voorafgegaan worden door een teken dat elk mens zal zien. Een herkenningsteken voor Israël. ‘Zij zullen Mij aanschouwen die zij doorstoken hebben’ (Zacharia 12:10). Zijn doorboorde handen en voeten zijn het teken van het grote, machtige en heerlijke verlossingswerk van de Here Jezus. Israël zal het zien en de bedekking (2 Korintiërs 3:14) zal verdwijnen. Diep ontroerd zal Israël erkennen dat Yeshua van Nazareth de gekomen en komende Messias is. Opvallend is dat dit zal gebeuren tijdens een oorlog van alle volken tegen Jeruzalem (Zacharia 12:3-9).

De Bijbel zegt: Ieder die de Naam van de Here aanroept zal behouden worden. Laten we dit jaar Kerst vieren van het Kind dat terugkomt als de koning van Israël, de Vredevorst. Wees bereid uw Heer te ontmoeten, want Hij zegt: Zie Ik kom spoedig!

Goede en gezegende kerstdagen!

• 24 December 2015 - 18:42

Ina Harkema:

Ondanks dat er weinig van Kerst te merken is, toch een heel goed Kerstfeest gewenst.

• 27 December 2015 - 10:14

Ton En Addy De Bruin:

Dag Gerda en Jan,
    Even moeten bijlezen, maar zijn nu weer helemaal op de hoogte. Fijn om 2 dagen per week vrij te zijn om even bij te kunnen komen. Hopen de komende maanden nog veel verhalen en foto's te zien. Helaas is de kerstsfeer niet zoals thuis, maar misschien zijn jullie er dan ook niet zo mee bezig. Wij wensen jullie een heel gelukkig 2016 en een hele fijne tijd in Israel.
    Groetjes Addy en Ton

• 27 December 2015 - 20:05

Mieke Verheij:

Hallo Gerda en Jan.
    Leuk dat de verhalen weer volop komen.
    Fijn om te lezen wat jullie doen.
    Wij wensen jullie een gezellige jaarwisseling en een gezond 2016.
    Groetjes Kees en Mieke

• 30 December 2015 - 10:26

Ada:

Hallo Jan en Gerda
    Leuk jullie gisteren een poosje gesproken te hebben , wat zijn die kinderen toch goed he om jullie
    alles uit te leggen met die laptop en die ipad, je had het moeten zien razendsnel zijn ze!
    Weet niet of ik er ben om half twee we gaan elke middag wandelen ik moet frisse lucht hebben
    Het zijn weer mooie foto s en een gezellig verslag dank je wel. Ook de groeten van Sanne en Dion.
    Groetjes ADA

• 30 December 2015 - 15:06